Hieronder vindt u veel gestelde vragen met betrekking tot de fietslease. Als uw vraag hier niet beantwoord wordt of u wilt contact op nemen, kunt u kijken op de pagina van onze partner Hellorider.
Waar kan ik informatie vinden over het aanbod van fietsen die ik kan leasen?

Op de website van Wevi Fietslease kan je informatie vinden over het aanbod, de kosten en welke dealers aangesloten zijn.

Hoe verloopt het aanvraag process?
  1. Als je als werknemer geïnteresseerd bent dan kan je je aanmelden bij je werkgever
  2. Als je recht hebt op een leasefiets ontvang je vervolgens een verwijzing naar de registratie pagina.
  3. Na de registratie ontvang je een bestelcode waarmee je naar de fietsdealer kan gaan.
  4. Bij de fietsendealer bestel je de fiets die je hebt uitgekozen, het aanbod is te vinden op de Wevi fietslease pagina (wevi.nl/fietslease-aanbod).
  5. De aanvraag word gekeurd door Wevi en de Werkgever.
  6. Je tekent de overeenkomst.
  7. De door jou gekozen fietsendealer stemt het aflevermoment met je af.
  8. Ontvangen, tekenen en fietsen!
Wordt de fiets bij mij thuis bezorgd, op het werk of moet ik hem zelf ophalen?

Dit kan afgesproken worden met de fietsdealer waar je de fiets besteld hebt. Als de fiets online wordt besteld dan kan het zijn dat je enkele onderdelen aan de fiets moet monteren bij aflevering.

Mag ik mijn fiets aanpassen?

Je mag aanpassingen doen aan de fiets zolang de fiets in originele staat ingeleverd kan worden.

Mag ik na het ontvangen van de fiets nog accessoires toevoegen aan de fiets?

Je mag na het bestelproces accessoires op de fiets monteren, mits je ze voor inleveren weer verwijdert zonder blijvende schade.

Mag ik de fiets opvoeren?

Je mag de fiets niet opvoeren, dit is voor uw eigen veiligheid.

Wat moet ik doen als ik onderhoud nodig heb aan mijn fiets?

Als je onderhoud aan de fiets nodig heeft dan kan je altijd naar de dealer welke uw fiets heeft uitgeleverd. Als je niet meer in de buurt woont dan kan je een andere dealer kiezen uit de aangesloten dealers.

Voor onderhoud aan een fiets dat enkel online besteld kan worden neemt je contact met het merk zoals onderstaand is weergegeven.

Momenteel is het enige merk dat online besteld kan worden Veloretti;

Primaire contact route Alternatieve route
leasing@veloretti.com Neem telefonisch contact op met +31 202 611 433

Alternatief kan je naar een KwikFit E-bike reparatie punt, de punten zijn te vinden via de Kwikfit website. Als het niet mogelijk is om naar de Kwikfit dealer toe te gaan dan kan je Hellorider benaderen via dit formulier om transport te regelen naar de Kwikfit.

Wordt het onderhoud gedekt?

Het onderhoud dat tijdens onderhoudsintervallen wordt uitgevoerd wordt gedekt. Het kan zijn dat een onderhoudsaanvraag wordt geweigerd als je een fiets ter onderhoud aanbiedt bij een fietsdealer.

  • De eerste onderhoudsbeurt moet je binnen 2-4 maanden laten uitvoeren.
  • De tweede onderhoudsbeurt moet je binnen 12-14 maanden laten uitvoeren.
  • De derde onderhoudsbeurt moet je binnen 24-26 maanden laten uitvoeren.

Het onderhoud wordt afgewezen als het duid op misbruik. Als een fiets bij een fietsendealer wordt aangeleverd voor onderhoud dat lijdt tot de juiste veiligheid van de fiets, dan word dit goedgekeurd. Denk hierbij aan het vervangen van de remschijven. Als er een onderhoudsvraag is voor het vervangen van de accu dan wordt eerst de accu getest. Als de derde onderhoudsbeurt is geweest dan zal er kritischer worden gekeken naar de aanvragen i.v.m. nalatig onderhoud.

Hoe kan ik de fiets schoonmaken en onderhouden?

  • Check uw fiets op losse onderdelen
  • Plan de onderhoudsbeurt in wanneer nodig! (Zie onderhoud)
  • Controleer de banden en pomp ze regelmatig bij, met name in de wintermaanden wanneer de fiets minder vaak wordt gebruikt. Zachte banden zorgen voor extra rolweerstand en hierdoor voor minder kilometers per acculading.
  • Maak de fiets regelmatig schoon, smeer indien mogelijk de ketting met speciale kettingolie en smeer andere bewegende delen.
  • Heb je een fiets met derailleur, let dan zeker op de toestand van de ketting en de tandwieltjes. Omdat dit meestal een open constructie is, hebben regen en vuil extra vat op het systeem.
  • Behandel alle verchroomde en glimmende onderdelen met een roestwerend middel.
  • Controleer regelmatig of alle boutjes en schroeven nog vastzitten.
  • Inspecteer de remblokjes op slijtage. Bij elektrische fietsen slijten de remblokjes sneller dan bij gewone fietsen.
  • Controleer de verlichting

Ik heb een botsing gehad, moet ik dit melden
Stap 1

Wel een derde partij?

Is er een derde partij bij betrokken? Dan dien je samen met diegene het Europees Schade Formulier in te vullen. Het Europees Schade Formulier vind je hier. Stuur het ingevulde Europees Schade Formulier naar info@hellorider.com. Bij de verzekeraar op het Europees Schade Formulier dien je de naam van de leasemaatschappij in te vullen.

Geen derde partij?

Is er geen derde partij betrokken en ben je gevallen met je leasefiets? Dan kan je direct naar de dealer gaan met jouw beschadigde leasefiets zie op Stap 2. Zij zullen vervolgens dezelfde handelingen doen zoals hierboven beschreven.

Stap 2

Ga vervolgens naar je lokale dealer om hen een schaderapport op te laten stellen in het Hellorider portaal. Hellorider zal de schade direct doorzetten naar de verzekeraar. De dealer zal na goedkeuring van de verzekeraar en Hellorider jouw leasefiets herstellen en repareren.
Heb je een speed pedelec? Dan heb je ook een WA verzekering via je leasefiets, mocht je aansprakelijk zijn gesteld dan ben je hiervoor ook gedekt via de verzekeraar. In het geval je geen speed pedelec hebt, dan kan je voor aansprakelijkheidsgevallen terecht bij je eigen WA verzekeraar, indien er een aansprakelijkheidsprobleem zich voor doet.

Een onderdeel van de fiets is kapot / werkt niet meer goed, wat moet ik doen?

Dan kunt u contact opnemen met de dealer waar je de fiets hebt besteld. Zij zullen je fiets repareren. Ook voor schadegevallen ga je gewoon naar de dealer om de hoek. Wel zo makkelijk!
Als u niet meer in de buurt woont dan kunt u een andere dealer kiezen uit de aangesloten dealers.

Een accessoire dat tijdens de bestelling van de fiets is toegevoegd is beschadigd, is dit gedekt?

Als u accessoires mocht toevoegen aan de bestelling dan hebben deze accessoires ook op de offerte gestaan bij de bestelling. Deze accessoires zijn gedekt door de verzekering mits dit accessoires zijn die vast gemonteerd zijn aan de fiets.

Een accessoire dat na de bestelling van de fiets is toegevoegd is beschadigd, is dit gedekt?

Nee, accessoires en andere toebehoren dat na het bestellen van de fiets is aangeschaft en dus niet op de offerte van de fiets stond is niet door de verzekering gedekt.

Het slot is kapot gegaan, wat moet ik doen?

Dit moet je melden bij voorkeur bij de dealer die je fiets heeft geleverd. Als dit niet lukt kan het ook bij een andere aangesloten dealer. De dealer kan het slot vervangen, als het slot niet wordt vervangen dan is de fiets niet verzekerd.

Ik ben het kettingslot verloren, wat moet ik doen?

Dit moet je melden bij voorkeur bij de dealer die je fiets heeft geleverd. Als dit niet lukt kan het ook bij een andere aangesloten dealer. De dealer kan het slot vervangen, als het slot niet wordt vervangen dan is de fiets niet verzekerd.

Mijn fiets of accu is gestolen wat, wat moet ik doen?

Bij diefstal van de leasefiets zal het leasecontract worden stopgezet. Wil je een nieuwe leasefiets uitzoeken, dan zal je een nieuwe uitnodiging moeten krijgen van je werkgever en opnieuw een leasecontract aan moeten gaan.

Heeft u beide sleutels?

- Je dient binnen 24 uur aangifte te doen van de diefstal van de fiets of accu en dit te melden bij Wevi Fietslease. De aangifte kan je online doen via www.politie.nl. Geef aan dat je niet de rechtmatige eigenaar bent. De gegevens van de rechtmatige eigenaar kunt u invullen als volgt: Hellorider aanhouden. KVK: 77743423. BTW: NL861121259B01 / kunt u opvragen bij Wevi Fietslease. Neem hierna contact op via volgend formulier en voeg de afschrift van de aangifte toe en duidelijke foto's van de originele sleutels van het slot.

Bent u één of beide originele sleutel(s) kwijt?

- Dan worden de kosten van de diefstal helaas niet gedekt. Dit geld ook voor de accu. Doe nog even geen aangifte wanneer dit jou overkomt, maar neem eerst contact op via dit formulier.

Ik heb pech, wat moet ik doen?

In geval van pech kan, onder voorwaarden, gebruikgemaakt worden van een pechhulpdienst, uitgevoerd door AON of SOS International. Wanneer je pech onderweg hebt kan je bellen met de pechhulpdienst: 085 - 047 5040. Advies: sla dit nummer op en noteer het framenummer van de leasefiets (dat je toegestuurd krijgt bij de start van je leasecontract).

De kosten van de noodreparatie zijn voor eigen rekening, ook heeft u maximaal 3 keer per kalenderjaar recht op pechhulp.

Ik ben op vakantie en heb een lekke band.

De Hulpverlening is alleen geldig in Europa. Neem contact op met de hulpverlening via 085 - 047 5040. De hulpverlening bestaat uit het opladen en transporteren van de fiets van de strandingslocatie/laadlocatie naar het adres dat de verzekerde opgeeft. Er worden waar mogelijk (nood)reparaties ter plaatse uitgevoerd. Indien een (nood) reparatie niet mogelijk is worden de fiets en de verzekerde, binnen een straal van 25km, vervoerd naar één adres naar keuze:

  • Het huisadres
  • Het depot van werkgever
  • Een vakantieadres waar verzekerde verblijft
  • Het vertrekpunt (startpunt)
  • De dichtstbijzijnde fietsenmaker
  • Een andere locatie in overleg met de uitvoerder tegen extra tarief vanaf het overschrijden van het standaard aantal km's
  • Indien verzekerde en fiets op een verschillend adres moeten worden afgezet is dat toegestaan, mits de totaal gereden afstand niet meer dan 25 km bedraagt.
Neem verder de voorwaarden van de SOS - Fietshulpverlening door.
Wat gebeurt er aan het einde van de leaseperiode?

Aan het einde van het leasecontract zijn er verschillende opties:

  1. Het contract wordt beëindigt en u neemt de fiets over
  2. Het contract wordt beëindigt en u neemt de fiets niet over

Hoe de uitvoering van deze opties verloopt vind u in de Fietsleaseregeling.

Wat doe ik als ik uit dienst ga??

Als uit dienst gaat en u heeft nog een leasefiets dan heeft u meerdere opties:

  1. Het contract wordt beëindigt en u neemt de fiets over.
  2. Het contract wordt beëindigt en u neemt de fiets niet over.
  3. Het contract wordt overgezet naar een collega.
  4. Het contract wordt overgezet naar een nieuwe werkgever, mits de werkgever hiermee akkoord is.

Hoe de uitvoering van deze opties verloopt vind u in de Fietsleaseregeling.